Naturen i Vodka

 

Natur på Vodka

 

 

 

37,5% VODKA TILSAT – INDLÆGGET UDBYGGES SAMMEN MED AT VODKAERNE UDVIKLER SIG.

slåen knust + havtorn + sødskærm + slåen + skovmærke + kvan +malurt + skovsyre + klitrose + porse. Jeg forsøger at teste lagringstid før filtrering. Lagringstid efter filtrering. Indlægget her vil løbende blive redigeret og tilføjet noter om den enkelte slags.  Jeg vil få smagere til at hjælpe med at smage og udbygge indlægget løbende. Lad os gemme de gode og smage en masse. En diskussion om Vodka kontra snaps. Det Skal være vodka. Hvor stærk skal denne være. I første omgang 37,5 %. Jeg mangler at få fat i en på 42% og så laver jeg en slåen til. Det kan være gin med slåen. Det smagte jeg på Mikropolis i Vendersgade den ene dag. Jeg havde plukket dem en gren og VBillede 29-10-14 17.31.49ups var bærrene sat på gin med knust sten.

SLÅEN PLUKKET VED ISHØJ STRAND VED ARKEN. Den skal trække måske 3 måneder. Gem stenene og knus dem og på vodka igen. Farven er fortryllende.
SLÅEN KNUST PLUKKET I STRANDPARKEN VED ISHØJ STRAND har den fineste farve på 2. dagen, men den smager også helt vildt bitter – som at spise bærret. Måske det kan reddes med lidt honning? Måske kødet skulle have været af. Den må der arbejdes på…

Billede 29-10-14 17.31.18

 

 

MALURT PLUKKET VED MUNKHOLMBROEN tages op 2. dagen. Jeg synes den allerede har så fine nuancer. Halvdelen bliver på malurt, hvor halvdelen af planterne også fjernes. Så kan jeg sammenligne smagen – måske den kan noget mere. Smagen er nu ret bitter, lettere olieret, farven er let brunlig. Foråret havde sikkert gjort den grøn. Det prøver jeg til foråret.

Billede 29-10-14 17.40.41

 

PORSE PLUKKET VED OKSBØLLEJREN I JYLLAND har stået siden august. Det må snart filteres.

Porse i Vodka

 

 

FILTRERET SKOVSYRE LAGRET 3 ÅR. SUPER SYRLIG

Skovsyre Filtreret

 

SKOVSYRE

Skovsyre i Vodka

 

SKOVMÆRKE

Skovmærke i Vodka

 

HAVTORN

Billede 29-10-14 17.37.57

KVAN PLUTTET VED HERSLEV dufter allerede en masse skøn kvanduft.

Billede 29-10-14 17.30.47

KLITROSE PLUKKET VED VALLENSBÆK STRAND  #KRYDDERSNAPS #KRYDDERVODKA #

Klitrosehyben i Vodka

En kommentar til “Naturen i Vodka

  1. Hej
    jeg er også ret “vild” og elsker som dig at finde planter og bær i naturen til maden eller snapse. Lige en bemærkning til din slåensnaps – husk at bærene skal fryses før du bruger den. Så forsvinder det bitre. Jeg laver en slåen-likør, der er fantastisk til desserten eller kaffen, som du skulle prøve: 500 g hele frosne slåenbær (jeg tager ikke stenen ud) og 500 g økologisk rørsukker hældes over med gin. Trækketid ca 3 mdr. Bliver bedre og bedre ved lagring, hvis man kan lade den stå 😉
    Bedste vilde hilsner
    Bente Kamma

Skriv en kommentar